Oppilas- ja opiskeluhuoltolaki
VÄINÖ LINNAN LUKION OPISKELUHUOLTOSUUNNITELMA
1. Opiskeluhuollon kokonaistarve ja käytettävissä olevat opiskeluhuoltopalvelut
2. Yhteisöllinen opiskeluhuolto ja sen toimintatavat
3. Yksilökohtaisen opiskeluhuollon järjestäminen
4. Opiskeluhuollon yhteistyön järjestäminen oppilaiden ja heidän huoltajiensa kanssa
5. Opiskeluhuoltosuunnitelman toteuttaminen ja seuraaminen
1. Opiskeluhuollon kokonaistarve ja käytettävissä olevat opiskeluhuoltopalvelut
Opiskeluhuollolla tarkoitetaan opiskelijan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen
terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä
lisäävää toimintaa oppilaitosyhteisössä. Opiskeluhuoltoa on sekä perusopetuslaissa tarkoitettu
oppilashuolto että lukiolaissa ja ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa tarkoitettu
opiskelijahuolto.
Urjalan kunnan oppilaitoksissa oppilas- / opiskeluhuollon suunnitelmien kokonaisuus muodostuu
kolmesta suunnitelmasta, jotka yhdessä ohjaavat oppilas- / opiskeluhuollon suunnittelua ja
toteutusta.
– lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, johon on kirjattu oppilashuoltoa koskeva
osuus
– paikallisiin opetussuunnitelmiin sisältyvä kuvaus oppilas-/ opiskeluhuollosta sekä
– koulukohtainen oppilas-/ opiskeluhuoltosuunnitelma, lukion osalta sama kuin
opetussuunnitelmassa.
Urjalan kunnan monialainen opiskeluhuollon ohjausryhmä vastaa opetuksen ja
koulutuksen järjestäjäkohtaisesta opiskeluhuollon toiminnan ja resurssien yleisestä
suunnittelusta, kehittämisestä, ohjauksesta ja arvioinnista. Kuntakohtainen ohjausryhmä
koostuu sivistystoimenjohtajasta, vastaavasta sosiaalityöntekijästä ja Urjalan terveysaseman
johtavasta hoitajasta. Kuntakohtaista ohjausryhmää voidaan tarpeen mukaan täydentää
asiantuntijajäsenillä. Työryhmän koollekutsuja on sivistystoimenjohtaja. Lukion opiskeluhuollon
suunnittelusta, kehittämisestä, toteuttamisesta ja arvioinnista vastaa oppilaitoskohtainen
opiskeluhuoltoryhmä.
Yksittäisen opiskelijan tai tietyn opiskelijaryhmän tuen tarpeen selvittämiseen ja opiskeluhuollon
palvelujen järjestämiseen liittyvien asioiden käsittelemistä varten kootaan monialainen
asiantuntijaryhmä tapauskohtaisesti.
Suunnitelma koulujen käytettävissä olevien resurssien kohdentamisesta koulujen kesken
sekä yhteisöllisen ja yksilökohtaisen opiskeluhuollon kesken tehdään vuosittain kertyneen
seurantatiedon pohjalta. Resurssien kohdentamistyötä koordinoivat koulupsykologi ja
koulukuraattori.
Opiskeluhuollon palveluiden työn- ja vastuunjako:
Väinö Linnan lukiossa työskentelee rehtori, apulaisrehtori, 15 opettajaa, yksi kuraattori, yksi terveydenhoitaja
sekä lasten ja nuorten psykologi. Opiskeluterveydenhuollosta (kouluterveydenhoitaja, lääkäri,
hammashoito, perheneuvola) vastaa Akaan kaupunki.
Lasten ja nuorten psykologi
Opiskeluhuollossa psykologi toimii nuoren tasapainoisen kasvun ja kehityksen sekä psyykkisen
hyvinvoinnin tukemiseksi yhteistyössä nuoren, perheen, koulun ja muiden verkostojen kanssa.
Psykologin tehtäviin kuuluu:
• Nuoren hyvinvointiin, kehitykseen, käyttäytymiseen, oppimiseen ja opiskeluun liittyvien asioiden
selvittely ja arviointi sekä tukeminen (mm. psykologiset tutkimukset, neuvottelut, konsultaatio,
tukikeskustelut, ryhmätoiminta)
• Vanhempien ohjaus ja neuvonta nuoren kasvatukseen ja tuen tarpeeseen liittyvissä asioissa
(ohjaus tarvittaessa koulun ulkopuolisen tuen piiriin ja jatkotutkimuksiin ja -hoitoon)
• Osallistuminen koulun tukitoimien suunnitteluun sekä opetus- ja kasvatushenkilöstön konsultointi
• Moniammatillinen yhteistyö kuraattorin, koulun henkilökunnan ja kouluterveydenhuollon sekä
muiden yhteistyötahojen kanssa (mm. sosiaali- ja terveystoimi, lastensuojelu, kuntouttajat, TAYS,
nuorisotoimi)
• Kouluyhteisöjen ja oppimisympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden kehittäminen ja
edistäminen sekä yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittäminen yhdessä koulun ja muiden
oppilashuollon henkilöiden kanssa
• Osallistuminen opiskeluhuoltotyön ja psykologitoiminnan kehittämiseen sekä muuhun
kehittämistoimintaan
Koulukuraattori
Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä, jonka tavoitteena on jäsentää opiskelijan tilannetta
esim. tarkastelemalla hänen opiskeluaan ja elämäntilannettaan kokonaisvaltaisesti sekä yksilö-,
perhe- että opiskeluyhteisön tasolla. Pyrkimyksenä on myös tukea opiskelijoiden arjen
sujumista, toimintakykyä ja vuorovaikutussuhteita. Opiskelijoita tuetaan mm. käyttäytymiseen,
sosiaalisiin suhteisiin, perhetilanteisiin, elämänmuutoksiin ja vapaa-aikaan liittyvissä asioissa.
Koulukuraattorin tehtäviin kuuluu:
• Nuoren tapaamiset (tukikeskustelut, ryhmätoiminta)
• Yhteistyö vanhempien kanssa ja tarvittaessa ohjaus muiden palveluiden piiriin.
• Moniammatillinen yhteistyö koulun henkilökunnan, psykologin, opiskeluterveydenhuollon,
lastensuojelun ja muiden yhteistyötahojen kanssa.
• Koulun sosiaalityön, ennaltaehkäisevän työn ja opiskelijahuollon kehittämistyöhön
osallistuminen.
Opiskeluterveydenhuolto
Opiskeluterveydenhuollon palvelut on tarkoitettu lukiolaisille, toisen asteen
ammatillisessa koulutuksessa opiskeleville, ammattikorkeakoululaisille ja yliopisto-opiskelijoille.
Opiskeluterveydenhuollon palvelut järjestetään kunnassa sijaitsevien oppilaitosten opiskelijoille
riippumatta heidän asuinkunnastaan ja ne ovat käytettävissä myös työharjoittelun aikana.
Opiskeluterveydenhuolto on maksutonta alle 18-vuotiaille. Sen jälkeen maksu määräytyy
asiakasmaksulain mukaisesti osassa palveluja. Terveystarkastukset ovat maksuttomia kaikille.
Urjalan kunnassa toiminnan järjestämisestä vastaa Akaan kaupunki.
Opiskeluterveydenhuollon tavoitteena on ylläpitää ja parantaa opiskelijoiden hyvinvointia
• edistämällä opiskelijoiden terveyttä ja opiskelukykyä
• edistämällä opiskeluympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta
• järjestämällä terveyden- ja sairaanhoitopalveluja opiskelijoille
Opinto-ohjaaja
Opinto-ohjaaja ohjaa opiskelijoita opintojen suunnittelussa, opiskelutaidoissa ja jatko-opintoihin
hakeutumisessa. Työhön kuuluu luokkamuotoista ohjausta ja opetusta, pienryhmäohjausta ja
henkilökohtaista ohjausta.
Opinto-ohjaajan tehtäviin kuuluu:
• Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus, jossa käsitellään opintojen ja elämän suunnittelua,
ammatinvalintaa ja mahdollisia opiskeluvaikeuksia.
• Ohjauksen asiantuntijana tuoda esille näkemyksiään siitä, miten edistää nuoren opiskelua ja
opiskelutaitojen kehittymistä sekä urasuunnittelua.
• Tukea opiskelijan ammatilliseen kehittymiseen liittyviä valintoja ja prosesseja sekä työelämään
liittyviä näkemyksiä.
• Järjestää opinto- ja tutustumiskäyntejä muihin toisen asteen sekä korkea-asteen oppilaitoksiin
sekä pitää info- ja vanhempainiltoja.
• Yhteistyö opettajien, opiskeluhuoltohenkilöstön, koulutuksen järjestäjien ja muiden
yhteistyötahojen kanssa.
• Osallistuminen tarvittaessa ryhmänohjaajan pitämiin ryhmänohjaajantuokioihin.
• Tiedottaminen ja yhteistyö huoltajien kanssa.