Väinö Linnan opintojaksotarjonta (TO)

TEEMAOPINNOT

Temaattiset opintojaksot (TO)
TO1 Väinö Linna (2 op), koulukohtainen valinnainen opintojakso

Opin­to­jak­son tee­ma­na on Väi­nö Lin­na ja hä­nen kir­jal­li­nen tuo­tan­ton­sa. Väi­nö Lin­na on Ur­ja­las­ta ko­toi­sin ole­va kan­sal­lis­kir­jai­li­ja, ja lu­ki­om­me on ni­met­ty hä­nen mu­kaan­sa. Opin­to­jak­so jär­jes­te­tään äi­din­kie­len ja kir­jal­li­suu­den sekä his­to­ri­an oppi­ai­nei­den yh­teis­työ­nä.

Opin­to­jak­sol­la tu­tus­tu­taan Ur­ja­lan si­säl­lis­so­ta­his­to­ri­aan. Apu­na käy­te­tään his­to­ri­an­tut­ki­muk­sen kei­no­ja sekä Väi­nö Lin­nan Tääl­lä Poh­jan­täh­den alla –te­os­ta. Toi­se­na tut­ki­mus­koh­tee­na opin­to­jak­sol­la on toi­nen maa­il­man­sota, jota kä­si­tel­lään his­to­ri­an­tut­ki­muk­sen sekä Väi­nö Lin­nan Tun­te­ma­ton so­ti­las –te­ok­sen kaut­ta.

Opin­to­jak­son ai­hei­ta kä­si­tel­lään sekä tie­teen että tai­teen kei­noin. Ai­hei­ta tut­ki­taan käyt­tä­en moni­puo­li­sia his­to­ri­al­li­sia ai­neis­to­ja. Li­säk­si käy­te­tään toi­min­nal­li­sia ja luo­via työ­ta­po­ja. Kurs­sil­la tuo­te­taan lop­pu­työ ai­hee­seen liit­ty­en.

Ar­vi­oin­ti suo­ri­tus­mer­kin­näl­lä.

TO2: Video – omasta kappaleesta musiikkivideoon, 2op, koulukohtainen valinnainen opintojakso,  Tarjolla syksyllä 2024

Opin­to­jak­sol­la sy­ven­ne­tään opis­ke­li­joi­den tai­teel­lis­ta luo­vuut­ta mu­sii­ki­vi­de­on muo­dos­sa. Sä­vel­le­tään, soi­te­taan, ää­ni­te­tään, mik­sa­taan, käsi­kir­joi­te­taan, ku­va­taan, näy­tel­lään sekä edi­toi­daan mu­sii­kis­ta ja ku­vas­ta vi­su­aa­li­nen ko­ko­nai­suus. Tu­tus­tu­taan ka­me­roi­den toi­min­taan, va­lais­tuk­siin ja ku­vaa­mis­tek­nii­koi­hin. Ar­vi­oin­ti suo­ri­tus­mer­kin­näl­lä.

TO3:  Hyvinvointia retkeillen, 2 op, koulukohtainen valinnainen opintojakso,

Opin­to­jak­sol­la har­joi­tel­laan sel­viy­ty­mis­tai­to­ja ja toi­min­taa erä­olo­suh­teis­sa. Ret­ken päi­vä­oh­jel­ma si­säl­tää mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan luon­nos­sa va­el­ta­mis­ta, lei­ri­e­lä­mää, ka­las­tus­ta ja yh­tei­siä het­kiä nuo­ti­on ää­rel­lä. Ar­vi­oin­ti suo­ri­tus­mer­kin­näl­lä.

Väi­nö Lin­nan lu­kioOpin­to-opas 2023-2420.12.2023