Minä opiskelijana, 2 op (OP1), Pakollinen
Tavoitteet
Minä opiskelijana opintojakson tavoitteena on, että opiskelija tunnistaa ja osaa sanoittaa vahvuuksiaan, osaamistaan ja kiinnostuksen kohteitaan. Tuntee lukio-opintojen käytänteet ja opintojen rakenteen, asettaa valintojaan tärkeysjärjestykseen suhteessa omiin suunnitelmiinsa, osaa lukiossa tarvittavat opiskelutaidot ja -menetelmät sekä työtavat. Tunnistaa henkilökohtaisen opintosuunnitelman merkityksen urasuunnittelun kannalta, osaa suunnitella opintojaan suhteessa ylioppilastutkinnon suorittamiseen liittyviin vaatimuksiin. Ymmärtää, miten tehdyt valinnat vaikuttavat mahdollisuuksiin hakeutua jatko-opintoihin, osaa suunnitella ajankäyttönsä siten, että selviytyy opiskelun ja muun elämän vaatimuksista. Tunnistaa tapoja edistää hyvinvointiaan ja toimintakykyään.
Keskeiset sisällöt
Henkilökohtainen opintosuunnitelma: opiskelu-, ylioppilastutkinto- sekä jatko-opinto- ja urasuunnitelma. Itsetuntemus ja omat vahvuudet sekä oman osaamisen monipuolinen tunnistaminen, kehittäminen ja dokumentointi. Toimijuus, arjen- ja elämänhallintataidot, minäpystyvyys sekä toimintakyky, hyvinvointi, opiskelukyky, tasapainoinen elämä. Opiskelu- ja tiedonhankintataidot, oppimaan oppiminen, jatko-opintoihin ja tulevaisuuden suunnitteluun liittyvät tietolähteet, digitaaliset ohjauspalvelut ja hakujärjestelmät. Työelämään sekä toisen ja korkea-asteen koulutuspaikkoihin tutustuminen, lukio-opintojen kannalta kulloinkin ajankohtaiset asiat.
Väinö Linnan lukiosta osallistutaan mahdollisuuksien mukaan Studia-messuille, Korkeakouluopiskelijaksi Tampereelle -tapahtumaan sekä Turun yliopiston ja Turun ammattikorkeakoulun esittelyyn. Matkat ovat osa OP1 opintojaksoa ja järjestetään 2-3 vuosikurssin aikana. Opintojakson arviointi: arvioidaan S/H merkinnällä. Pakollinen OP1 suoritetaan Väinö Linnan lukiossa seuraavasti: 1. vuoden aikana 2/3 osaa oppitunneilla ja 1/3 2-3 opiskeluvuosien aikana tutustumisten, opintoretkien, pienryhmäohjauksen ja jatko-opintokeskustelun muodossa.
Jatko-opinnot, työelämä ja tulevaisuus, 2 op (OP2), Pakollinen
Tavoitteet
Jatko-opinnot, työelämä ja tulevaisuus opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa suunnitella tulevaisuuttaan sekä tuntee koulutusvaihtoehtoja ja työelämän mahdollisuuksia muuttuvassa maailmassa. Syventää osaamistaan itsetuntemuksen sekä elämänsuunnittelu- ja elämänhallintataitojen osalta. Tunnistaa ja osaa sanoittaa sekä dokumentoida osaamistaan, tuntee keskeiset työelämätaidot ja osaa arvioida osaamistaan suhteessa niihin, tuntee työelämän ja työllistymisen eri muotoja sekä ymmärtää yhteiskunnan ja talouden muutosten merkityksen työllisyyden näkökulmasta. Tuntee yrittäjyyden eri muotoja ja osaa arvioida omaa suhdettaan yrittäjyyteen, tuntee kansainvälisiä koulutus- ja työllistymisvaihtoehtoja. Osaa toimia monikulttuurisissa toimintaympäristöissä, tuntee itsensä kannalta olennaiset jatkokoulutusvaihtoehdot ja niiden pääsyvaatimukset sekä valintaprosessit. Osaa hakea töitä ja tunnistaa erilaisia työllistymismahdollisuuksia.
Keskeiset sisällöt
Jatko-opinnot, työelämä ja tulevaisuus, henkilökohtaisen opinto-, ylioppilastutkinto- sekä jatko-opinto- ja urasuunnitelman päivittäminen, jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelu, jatko-opintoihin hakeutuminen Suomessa ja ulkomailla. Työelämätietous ja -taidot, yrittäjyys muuttuvassa ja monimuotoisessa maailmassa, työelämään sekä jatko-opintoihin tutustuminen ja kokemusten hankkiminen. Oman talouden hallinta, opintotuki ja asuminen, oman hyvinvoinnin edistäminen, tulevaisuuden ennakointiosaaminen sekä kyky tunnistaa oppimistarpeensa suhteessa tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Lukio-opintojen kannalta kulloinkin ajankohtaiset asiat. Toisen vuoden aikana Väinö Linnan lukion opiskelijat osallistuvat yhden päivän mittaiseen uravarjostus- tai työelämääntutustumispäivään Opintojakson arviointi: Opintojakso arvioidaan S/H merkinnällä.
Väinö Linnan lukioOpinto-opas 2024-257.8.2024