Väinö Linnan lukion opintojaksotarjonta (MAB)

MATEMATIIKKA, lyhyt oppimäärä (MAB)

Luvut ja yhtälöt MAY1, pakollinen opintojakso, 2op

Opin­to­jak­sos­sa kes­ki­ty­tään pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa opis­kel­tu­jen si­säl­tö­jen ker­taa­mi­seen ja sy­ven­tä­mi­seen. Opin­to­jak­son ai­ka­na myös luo­daan ne opis­ke­lu­tot­tu­muk­set, joi­hin myö­hem­pien opin­to­jak­so­jen opis­ke­lu pe­rus­tuu sekä ote­taan käyt­töön nii­tä oh­jel­mis­to­ja, joi­ta tul­laan hyö­dyn­tä­mään myö­hem­mis­sä opin­nois­sa.

Lyhyen matematiikan valmistavat opinnot MAB0, koulukohtainen valinnainen opintojakso, 2 op

Ker­ra­taan ma­te­ma­tii­kan pe­rus­tei­ta ja py­ri­tään an­ta­maan op­pi­laal­le val­miu­det me­nes­tyä lu­ki­on ma­te­ma­tii­kan opin­nois­sa. Ar­vi­oin­ti suo­ri­tus­mer­kin­näl­lä.

Lausekkeet ja yhtälöt MAB2, pakollinen opintojakso, 2 op

Har­joi­tel­laan on­gel­mien muo­toi­le­mis­ta yh­tä­lök­si, opi­taan rat­kai­se­maan yh­tä­löi­tä ja tul­kit­se­maan rat­kai­su­ja. Li­säk­si tu­tus­tum­me luku­jo­noi­hin.

Geometria MAB3, pakollinen opintojakso, 2 op

Rat­kais­taan ge­o­met­ri­sia on­gel­mia käyt­tä­en hy­väk­si ku­vi­oi­den ja kap­pa­lei­den omi­nai­suuk­sia, yh­den­muo­toi­suut­ta, Py­tha­go­raan lau­set­ta sekä suo­ra­kul­mai­sen kol­mi­on tri­go­no­met­ri­aa. Li­säk­si opi­taan käyt­tä­mään ge­o­met­ri­an oh­jel­mis­to­ja ku­vi­oi­den ja kap­pa­lei­den piir­tä­mi­seen.

Matemaattisia malleja MAB4, pakollinen opintojakso, 2 op

Tu­tus­tu­taan li­ne­aa­ri­seen ja eks­po­nen­ti­aa­li­seen mal­liin. Rat­kais­taan po­tens­si- ja eks­po­nent­ti­yh­tä­löi­tä.

Tilastot ja todennäköisyys MAB5, pakollinen opintojakso,  2 op

Tu­tus­tu­tu­taan ti­las­to­ai­neis­ton ha­vain­nol­lis­ta­mi­seen ja tun­nus­lu­ku­jen mää­rit­tä­mi­seen. Opi­taan reg­res­si­on ja kor­re­laa­ti­on kä­sit­teet ja mal­lin­ne­taan nii­tä ma­te­maat­ti­sel­la oh­jel­mis­tol­la. Opi­taan to­den­nä­köi­syys­las­ken­nan kä­si­te, las­ku­sään­nöt, kom­bi­naa­tio ja tulo­peri­aate.

Talousmatematiikka MAB6-7, pakollinen opintojakso, 2 op

Ker­ra­taan pro­sent­ti­las­ken­taa, opi­taan las­ke­maan ve­ro­tuk­seen, tal­le­tuk­siin, lai­noi­hin liit­ty­viä las­ku­ja. Li­säk­si ope­tel­laan arit­meet­ti­nen- ja ge­o­met­ri­nen luku­jono ja nii­den sum­ma sekä näi­den so­vel­ta­mi­nen.

Matemaattinen analyysi MAB8 2op, valinnainen opintojakso, 2 op

Kä­si­tel­lään po­ly­no­mi­funk­ti­on de­ri­vaat­taa, merk­kiä ja kul­kua. Har­joi­tel­laan po­ly­no­mi­funk­ti­on suu­rim­man ja pie­nim­män ar­von mää­rit­tä­mis­tä sul­je­tul­la vä­lil­lä.

Har­joi­tel­laan funk­ti­on muu­tos­no­peu­den mää­rit­tä­mis­tä oh­jel­mis­ton avul­la.

Tilastolliset ja todennäköisyysjakaumat MAB9, valinnainen opintojakso, 2op

Tu­tus­tu­taan nor­maa­li­ja -ja bi­no­mi­ja­kau­maan. luot­ta­mus­vä­lei­hin ja vir­he­mar­gi­naa­lei­hin. Vah­vis­te­taan ti­las­to­jen kä­sit­te­ly­tai­to­ja oh­jel­mis­to­jen avul­la.

Lyhyen matikan kertaava opintojakso MAB10, koulukohtainen valinnainen opintojakso 2op

Ker­ra­taan lu­ki­on ly­hy­en ma­te­ma­tii­kan kes­kei­set si­säl­löt ja val­mis­tau­du­taan yo-ko­kei­siin.

Väi­nö Lin­nan lu­kioOpin­to-opas 2023-2420.12.2023