Väinö Linnan lukion opintojaksotarjonta (SAB3)

B3-kieli, SAKSA (SAB3)

B3-saksa
SAB31 Tutustutaan uuteen kieleen (2 op)

(va­lin­nai­nen)

Opin­to­jak­sos­sa kes­ki­ty­tään arki­päi­vän yk­sin­ker­tais­ten ti­lan­tei­den vies­tin­tään ja ope­tel­laan ylei­sim­mät koh­te­li­aa­seen vies­tin­tään kuu­lu­vat fraa­sit. Opis­ke­li­ja saa myös kä­si­tyk­sen sak­san kie­len ase­mas­ta maa­il­mas­sa ja sen suh­tees­ta hä­nen jo osaa­miin­sa kie­liin.

SAB32 Arjen tilanteet (2 op)

(va­lin­nai­nen)

Opin­to­jak­sos­sa kes­ki­ty­tään opis­ke­li­jan ar­jes­saan koh­taa­miin ti­lan­tei­siin ja vies­tin­tään niis­sä. Opis­ke­li­ja op­pii ker­to­maan omas­ta elä­mäs­tään ja toi­mi­maan eri­lai­sis­sa asi­oin­ti­ti­lan­teis­sa.

SAB33 Koulu ja vapaa-aika (2 op)

(va­lin­nai­nen)

Opin­to­jak­sos­sa ope­tel­laan ker­to­maan omas­ta ar­jes­ta sekä ver­tai­le­maan sak­sa­lais­ten ja suo­ma­lais­ten nuor­ten kou­lun­käyn­tiä ja va­paa-ajan viet­to­ta­po­ja.

SAB34 Monenlaista elämää (2 op)

(va­lin­nai­nen)

Opin­to­jak­sos­sa ope­tel­laan ker­to­maan Suo­men kou­lu­tus­jär­jes­tel­mäs­tä sak­sak­si ja ver­tail­laan sitä Sak­san jär­jes­tel­mään. Tu­tus­tu­taan sak­san kie­len eri va­ri­ant­tei­hin ja tut­ki­taan sak­sa­lai­sen ja suo­ma­lai­sen elä­män­ta­van ja kult­tuu­rin vä­li­siä ero­ja.

SAB35 Hyvinvointi ja ympäristö (2 op)

(va­lin­nai­nen)

Opin­to­jak­sos­sa kes­ki­ty­tään ih­mi­sen eri elä­män­vai­hei­den tut­ki­mi­seen sekä mah­dol­li­suuk­siin vai­kut­taa omaan hy­vin­voin­tiin­sa eri ikäi­se­nä.

SAB36 Kulttuuri ja mediat (2 op)

(va­lin­nai­nen)

Opin­to­jak­sos­sa kä­si­tel­lään ajan­koh­tai­sia kult­tuu­ri­ai­hei­ta niin Sak­sas­sa kuin Suo­mes­sa­kin. Hyö­dyn­ne­tään eri me­di­oi­ta ja opis­ke­li­joi­den mie­len­kiin­non mu­kaan voi­daan myös itse luo­da kult­tuu­ria. Mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan osal­lis­tu­taan jo­hon­kin sak­san­kie­li­seen kult­tuu­ri­ta­pah­tu­maan.

SAB37 Koulutus, työelämä ja tulevaisuus (2 op)

(va­lin­nai­nen)

Opin­to­jak­sos­sa poh­di­taan lu­ki­on­jäl­kei­siä jat­ko-opin­to­mah­dol­li­suuk­sia ja tu­le­vai­suu­den työ­e­lä­mää. Mie­ti­tään myös, mi­ten opis­ke­li­jat voi­si­vat tu­le­vai­suu­des­sa hyö­dyn­tää sak­san­kie­len tai­to­aan.

SAB38 Mediat ja maailman ajankohtaiset tapahtumat (2 op)

(va­lin­nai­nen)

Opin­to­jak­sos­sa tu­tus­tu­taan eri sak­san­kie­li­siin me­di­oi­hin ja kä­si­tel­lään nii­den avul­la ajan­koh­tai­sia ai­hei­ta. Har­joi­tel­laan myös tar­kas­te­le­maan kriit­ti­ses­ti me­di­ois­sa esiin­ty­vää tie­toa sekä esit­tä­mään ja pe­rus­te­le­maan omia mie­li­pi­tei­tä.

SAB39 Saksaa kertaava opintojakso (2 op)

(va­lin­nai­nen)

Opin­to­jak­sos­sa ker­ra­taan ja sy­ven­ne­tään ai­kai­sem­pien opin­to­jak­so­jen sa­nas­toa ja ra­ken­tei­ta. Val­mis­tau­du­taan yo-kir­joi­tuk­siin tu­tus­tu­mal­la van­hoi­hin yo-ko­kei­siin. Ar­vi­oin­ti suo­ri­tus­mer­kin­näl­lä.

Väi­nö Lin­nan lu­kioOpin­to-opas 2023-2420.12.2023