Lukio-opiskelun keskeisiä tekijöitä

Suun­nit­te­le

Suun­nit­te­lu vaa­tii tie­tois­ta pon­nis­te­lua. Huo­maa, mitä pa­rem­min suun­nit­te­let opin­to­si, sitä mie­lek­kääm­mäl­tä opis­ke­lu­kin tun­tuu. Hy­vin suun­ni­tel­tu on puo­lik­si teh­ty.

Ase­ta sel­keä ta­voi­te

Jos si­nul­la ei vie­lä ole uran­va­lin­taan liit­ty­vää ta­voi­tet­ta, ei kan­na­ta ah­dis­tua. Tär­kein­tä on, että lu­kio-opis­ke­lu­a­si ryh­dis­tää mie­li­kuva sii­tä, että työl­lä on to­del­lis­ta mer­ki­tys­tä oman elä­mä­si ra­ken­ta­mi­ses­sa. Ase­ta it­sel­le­si so­pi­via, re­a­lis­ti­sia väli­ta­voit­tei­ta. Pyri mää­rä­tie­toi­ses­ti suun­nit­te­le­maa­si ta­voit­tee­seen.

Kuun­te­le

Kun oppi­tun­neil­la itse osal­lis­tut ak­tii­vi­ses­ti, jak­sat kuun­nel­la­kin pa­rem­min ja mo­ti­vaa­ti­o­si kas­vaa.

Tee teh­tä­vät

Tee tun­nol­li­ses­ti kaik­ki saa­ma­si teh­tä­vät. Pyri ym­mär­tä­mään lu­ke­ma­si. Koti­teh­tä­vien päi­vit­täi­nen te­ke­mi­nen on pa­ras­ta val­men­tau­tu­mis­ta koe­viik­koon. Mo­net asi­at al­ka­vat avau­tua vas­ta, kun olet teh­nyt riit­tä­väs­ti teh­tä­viä.

Kysy

Kysy opet­ta­jil­ta tai opis­ke­lu­to­ve­reil­ta­si epä­sel­väk­si jää­neis­tä asi­ois­ta.  Yri­tä sel­vit­tää it­sel­le­si kaik­ki opis­ke­lus­sa eteen tu­le­vat on­gel­mat heti tuo­reel­taan, niin että ne ei­vät ka­sau­du. Opis­ke­lu­vai­keuk­sis­sa kään­ny vii­py­mät­tä eri­tyis­o­pet­ta­jan, opin­to- tai ryh­män­oh­jaa­jan puo­leen.

Muis­ta

Tee opis­ke­lu­pai­kas­ta­si ko­to­na mah­dol­li­sim­man rau­hal­li­nen ja viih­tyi­sä sekä han­ki kaik­ki tar­vit­ta­vat kir­jat ja opis­ke­lu­vä­li­neet. Har­ras­ta ja pidä huol­ta it­ses­tä­si. Opis­ke­lu ei saa olla elä­män ai­noa asia

Lu­kio-opis­ke­lun tu­ek­si:

Op­pi­mi­sen tuen, ku­ten myös eri­tyis­o­pe­tuk­sen, tar­koi­tuk­se­na on tu­kea opis­ke­li­jaa lu­kio-opis­ke­lu­jen suo­rit­ta­mi­ses­sa ja jat­ko-opin­toi­hin siir­ty­mi­ses­sä sekä edis­tää hä­nen hy­vin­voin­ti­aan ja jak­sa­mis­taan. Opis­ke­li­jal­la on oi­keus saa­da tu­kea riip­pu­mat­ta sii­tä, mis­tä syis­tä op­pi­mis­vai­keu­det joh­tu­vat. Tuki­toi­met suun­ni­tel­laan yh­des­sä opis­ke­li­jan, ai­neen­o­pet­ta­jien ja tar­vit­ta­es­sa eri­tyis­o­pet­ta­jan kans­sa. Eri­tyis­o­pet­ta­jan tuki lu­ki­os­sa on ai­neen­o­pe­tus­ta tu­ke­vaa, esi­mer­kik­si yk­si­löl­lis­tä tai ryh­mä­muo­tois­ta oh­jaus­ta.

Väi­nö Lin­nan lu­kioOpin­to-opas 2024-257.8.2024